Du ser siderne på de sociale medier for brandinformation og udveksling ved hjælp af social lytning. Derefter vil du undersøge dem for at finde ud af, hvordan du handler. Det er en proces, der består af to tilgange.
Den første er overvågning af sociale medier. På denne måde kan du se, om dit brand har nogen omtale. Dette inkluderer endda henvisninger til virksomhedens nøgleord og mærker.
Derefter analyserer du alle de indsamlede data. For at handle, vil du bruge detaljerne. Det vil fx være nok til at svare på en bemærkning eller ændre din brandposition.
Overvågning af sociale medier ser på målinger som:
- Brandnavne
- Hashtags af relevans
- Om tale af konkurrencen
- Tendenser i industrien
Hvis overvågning af sociale medier ser på indikatorer som interaktionsniveauerne og antallet af sammenligninger, tager social lytning sig af stemningen bag tallene.
Dette får dig til at forstå, hvordan du og dine rivaler har det. Antallet af gange, dit brand er opført, tælles ikke kun.
Den sociale mediefølelse er også kendt som denne “internetstemning”. At holde fanen på sociale medier er et vigtigt aspekt af at reagere på sociale medier.
At vise, hvordan forbrugerne føler sig omkring dit brand, hjælper dig med at holde styr på din markedsføring og produktvækst. Det giver dig også mulighed for automatisk at svare på positive eller negative beskeder.
Du efterlader flere spændende ideer på bordet, hvis du ikke lytter til sociale medier.
Du mangler muligvis et godt stykke indblik i dit brand, som folk diskuterer aktivt. Du vil gerne høre, hvad folk beder dig om.
Dine forbrugere fortæller dig, hvad deres brand ønsker. Du er nødt til at se på den viden, du kan få fra social opmærksomhed, hvis du holder af dem.
Der er et par måder, du kan drage fordel af social lytning på:
Kundernes engagement
Du kan bruge social lytning til at kommunikere med dine kunder om dit brand. F.eks. Kan en kunde have tweetet, hvor meget de kunne lide dit produkt eller kontaktet dig på sociale medier for en anmodning.
Manage crises
Engagement er kun gavnligt, når det ledsages af en solid social stemning.
Du kan spore stemningen i realtid ved hjælp af social lytning. Du kan se, hvilke indlæg der fungerer for dit brand, og hvilke der ikke er.
Hvis du modtager en masse god feedback, så prøv at finde ud af hvorfor. Dine kunder har en masse viden om, hvad de ønsker og ikke kan lide. Disse lektioner vil hjælpe med udviklingen af din multikanalstrategi.
Social lytning hjælper dig også med at reagere på PR-kriser på forhånd. Hvis den offentlige mening er hård, skal du kigge igennem anmeldelserne på de sociale medier for at få indsigt, der kan hjælpe dig med at undgå en lignende fejl i fremtiden.
Kig efter kilden til lav stemning og foretag korrektioner så hurtigt som muligt, såsom at fjerne en problematisk artikel eller undskylde for en stødende Tweet.
Spor konkurrenter
Social lytning indebærer mere end bare at lytte til, hvad andre har at sige om dig. Du bør også finde ud af, hvad de havde at sige om rivalerne. Dette giver kritiske detaljer om din position i virksomheden.
Du får også opdateringer i realtid om, hvad dine rivaler laver. Lanceres nye varer? Nye annoncekampagner er under udvikling? Bliver smækket i pressen?
Du lærer om potentielle muligheder og udfordringer, når de opstår gennem social lytning, så du kan forberede dig og reagere passende.
Opdag nye salgsfremstød
Det faktum, at forbrugerne nyder det, når du løser deres problemer, er bredt accepteret. Det er også almindeligt anerkendt, at forbrugere ikke kan lide at blive solgt med det samme med en falmende stjernes hvide varme iver.
Social lytning giver dig mulighed for at skabe kontakter i din virksomhed med potentielle kunder, der kan pleje sociale salgsforbindelser.
Tag det ud, kommunikere og udveksle nyttig viden. For at tage en købsbeslutning ville mærkerne være den bedste ressource.
Identificer indflydelsesrige og fortalere
Social monitoring in the industry gives you a sense of who are the primary influencers. There are valuable people with whom to communicate. As the word means, their supporters and fans will control themselves – or their rivals.
You’ll even come across people who already adore your brand and are raving about it on social media. There are supporters of the natural brand. Take them in and seek collaborative opportunities.