Sammenlignet med andre former for markedsføring, er e-mail marketing den mest effektive måde at reklamere for sine produkter og ydelser på internettet. Udover at være omkostningseffektiv og hurtig, har det også mange andre fordele. Selvom succesen af e-mail kampagner i høj grad afhænger af hvor planlagt og fokuseret kampagnen er, kan en god e-mail kampagne i de fleste tilfælde præstere en række ting, der er svære at opnå ved brug af de konventionelle markedsføringsmetoder.
Forøg salg
Netop på grund af omkostningseffektiviteten tillader e-mail marketing virksomheder, at fokusere mere på kommunikationen med deres kunder. Ligegyldigt hvor innovativt et produkt eller en ydelse er, er det meget sjældent at folk køber noget, når de første gang besøger en hjemmeside. Det er blevet anslået at det som regel tager en kunde ni besøg, før de foretager et indkøb. Det betyder at for at sælge mere skal virksomheder integrere gentagelser i deres salgsproces. For at gøre dette på internettet, er en e-mail kampagne meget effektiv. Ved at sende nyhedsbreve, rapporter, salgstilbud og vigtige nyheder om produkter og ydelser til kunderne, kan man hurtigt forøge salgstallene, og samtidig holde kunderne interesseret, så de bliver hængende.
Forøg gensalg
Opsalgs- krydssalgsprodukter og ydelser
Få feedback
Motiver brugerne til at købe offline
E-mail marketing kan også bruges til at få kunderne til at foretage indkøb i virksomhedens almindelige forretninger. Statistikker viser at en stor del kunder foretager et indkøb i en forretning efter at have modtaget en e-mail kampagne om produktet hjemme på computeren.
For at få mere ud af dine e-mail kampagner, med e-mail marketing, skal de planlægges ved brug af de rigtige teknikker. Men når den første kampagne er lanceret og har haft succes, kan du nyde godt af alle de fordele der er vigtige for en virksomheds overlevelse i alle slags økonomiske klimaer.